Leerling bedenkt individueel of groepsgewijs een vraag over insecten en voert een onderzoek uit. Het onderzoek kan fysiek of theoretisch zijn. Het antwoord op de vraag dient gepresenteerd te worden op een zelf gekozen wijze. Dit kan middels een collage, filmpje, proefje, quiz of elke andere gekozen wijze.
Criteria voor een goede onderzoeksvraag:
past bij het thema
is meetbaar en geen opzoekvraag
is leerzaam, de leerlingen weten nog niet het antwoord op de vraag
is specifiek (foute onderzoeksvraag; Groeit groente in het donker? Welke groente ? )
bestaat uit maar één vraag
is onderzoekbaar in de klas/op school
Tijd 240 minuten
Aantal leerlingen minimaal 1, maximaal n.v.t.
Locatie klas, binnen, buiten
Leergebied: Oriëntatie op jezelf en de wereld
Inhoudslijn: Planten, dieren en de mens
Aanbodsdoel:
Uitvoeren van eenvoudige experimenten met planten en dieren waarbij de zorg voor levende organismen niet uit het oog wordt verloren
Inhoudslijn: Jezelf en de ander
Aanbodsdoel:
filosoferen over een idee zonder dit meteen om praktische redenen af te wijzen
ontwikkelen van een weerbare houding en ontdekken van het belang hiervan
uitvoeren van taken in een groep: plannen maken en de uitvoering organiseren
zelfstandig uitvoeren van taken/zelfstandig werken
Dient leerling zelf aan te geven en te organiseren