Door hun opvallende uiterlijk en gedrag spreken (dag)vlinders sterk tot de verbeelding. Ook jonge kinderen laten zich in hun spel graag inspireren door het uiterlijk en gedrag van deze kleurige fladderaars.
Variaties
Een kind solo de vraag laten zingen.
Een duo of een groepje kinderen laten zingen.
Klappen op het ritme (in de handen, op de knieën, op de stoel).
Met ritmestokjes het ritme laten slaan.
Fluisterend zingen/luid zingen.
Tijd 30 minuten
Periode gehele jaar
Aantal leerlingen klassikaal
Locatie in de klas
Kosten nihil
Leergebied: Oriëntatie op jezelf en de wereld
Inhoudslijn: Planten, dieren en de mens
Aanbodsdoel:
Ervaren van schoonheid en esthetische waarde van natuur.
Erkennen van uiterlijke kenmerken van planten, van dieren zoals vorm, kleur, bouw en beharing.
Leergebied: Kunstzinnige oriëntatie
Inhoudslijn: Muziek
Aanbodsdoel
Zingen in groepsverband van éénstemmige liedjes.
Opbouwen van een breed repertoire liedjes/versjes aansluitend bij de directe belevingswereld.
Luisteren naar elkaar bij samen musiceren
Beschrijving staat op pagina 10 van het werkblad van de Vlinderstichting
de liedjes (hierbij zijn 2 liedjes weergegeven)
blokfluit voor docent
ritmestokjes, triangels of andere instrumentjes voor de kinderen
inlevingsmateriaal: bijv. posters, plaatjes, boekjes over vlinders en/of rupsen
vlinder-werkjes die de kinderen zelf gemaakt hebben
kartonnen bloemen
limonaderietje